Cum folosim procesul de fermentare a alimentelor în beneficiul sănătății

Iaurt, chefir sau aluat. Alimentele fermentate pot fi, de asemenea, utilizate pentru a păstra unele legume pentru o lungă perioadă de timp și de a le îmbogăți cu bacterii prietenoase intestinului.

Mâncăruri fermentate făcute de tine? „A le face acasă nu este imposibil, dar nici la fel de obișnuit, cum a fost pentru bunici și străbunicii. Începe de la materii prime deseori rafinate și la moduri de lucru pe blaturi din oțel și super dezinfectante. Acest lucru nu ajută la creșterea microbiană „, explică Simone Guglielmetti, profesor asociat în Microbiologie la catedra de științe alimentare, nutriție și mediu a Universității din Milano.

A face iaurt, chefir sau a încerca să produci drojdie înseamnă a reacționa și a crește microorganisme. Întotdeauna procesul de fermentare poate fi folosit și pentru păstrarea unor legume pentru o lungă perioadă de timp și îmbogățirea acestora cu bacterii prietenoase intestinului. „Mai ușor să faceți acest lucru dacă porniți de la materii prime de bună calitate și aveți un starter valid sau un declanșator de microorganisme care știe să pornească reacția pe care intenționăm să o obținem. Încercarea se dovedește a fi relativ ușoară dacă doriți să faceți iaurt la domiciliu, mai dificil în cazul aluatului ”, explică din nou profesorul Guglielmetti.

Iaurt de casă

Bulgaricus și Streptococcus thermophilus sunt bacteriile specifice fermentării laptelui. „Pornind de la lapte bun și câteva linguri de iaurt de bună calitate, puteți face tot iaurtul dorit”, explică expertul.

În ce fel? Chef Fabio Baldassarre o explică pe scurt: „Important este să începeți cu un lapte bun și să folosiți un starter adecvat, apoi un iaurt de bună calitate. Producătorul de iaurt simplifică apoi munca. Fără acest instrument, produsul poate fi contaminat cu ușurință, cel puțin din experiența mea ».

Conservarea legumelor

Fermentarea legumelor este o metodă simplă și sănătoasă de păstrare a acestora pentru o lungă perioadă de timp. Doar tăiați în bucăți, de exemplu morcovii, feniculul, castraveții și puneți-i într-un borcan de sticlă bine curățat (sterilizat, de exemplu, prin fierbere). Odată ce legumele sunt puse în borcan, umpleți-le cu saramura pregătită în proporție de 30 g sare per litru de apă și închideți totul fără a sigila. „Nu recomand să folosiți solanaceae, cum ar fi cartofi, ardei sau vinete, deoarece, după fermentare, ar putea avea un gust neplăcut. Fermentarea începe de la sine; este suficient să vă amintiți să nu închideți bine borcanele și să nu le deschideți, deoarece procesul de fermentare nu vrea aer. – Explică profesorul Guglielmetti care adaugă – După câteva zile veți observa bule și spumă. Când totul se oprește înseamnă că fermentația a păstrat legumele care vor fi gata pentru consum după 2/4 săptămâni. Acestea vor avea un gust tipic mai puțin acid și mai moale decât murăturile, deoarece în principal acidul lactic va fi prezent, fără să fi folosit oțet. De asemenea, legumele, un detaliu de o importanță deloc neglijabilă, s-ar fi îmbogățit cu probiotice prețioase pentru microbiota noastră intestinală ».

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *